عصر اکتشاف در تحلیلگری افراد (منابع انسانی)

عصر اکتشاف در تحلیلگری افراد (منابع انسانی)

یک: عصر اکتشاف در تحلیلگری افراد (منابع انسانی): 1911 - 2010
ریشه‌های تحلیل‌گری افراد را می‌توان به بیش از صد سال پیش در کتاب فردریک تیلور با نام «اصول مدیریت علمی» در سال 1911 ردیابی کرد. ایده‌های تیلور به دنبال بهینه‌سازی وظایف، افزایش کارایی و به حداکثر رساندن بهره‌وری از طریق اندازه‌گیری همه کارهایی بود که کارکنان انجام می‌دادند. یکی از تیلوریست‌های برجسته آن دوران، شرکت فورد موتور است که از تجزیه و تحلیل علمی برای خودکارسازی فرآیندها در کارخانه خودروسازی استفاده می‌کرد و بنابراین، کارایی و سرعت تولید را افزایش می‌داد.

یکی دیگر از پیشرفت‌های مهم در عصر اکتشاف در دهه 1940 رخ داد، زمانی که در دوران پس از جنگ، سازمان‌ها صنعتی‌سازی انبوه را ایجاد کردند. نقش روانشناس سازمانی صنعتی مطرح شد. امروزه روانشناسی صنعتی/سازمانی بخشی جدایی ناپذیر از عملکردهای پیچیده تحلیل‌گری افراد است.

به سرعت به دهه‌های 1980 و 1990 رسیدیم، که شاهد گسترش بخش منابع انسانی بود که از تمرکز صرف بر مدیریت، به سمت استخدام، توسعه، پاداش و مدیریت عملکرد فاصله گرفت. این امر نیاز به اندازه گیری فرآیندها و کارایی استخدام، مستقر و توسعه افراد را در سراسر نیروی کار ایجاد کرد. یکی از متن‌های تاثیرگذار در این زمینه، کارت امتیازی منابع انسانی: پیوند دادن افراد، استراتژی و عملکرد بود (Becker, Huselid and Ulrich, Harvard Business School Press, 2001) که یک سیستم اندازه‌گیری را برای نشان دادن اینکه چگونه منابع انسانی می‌تواند بر عملکرد کسب‌وکار تأثیر بگذارد، معرفی کرد.

در دهه اول قرن بیست و یکم، افراد برای تجزیه و تحلیل رسمی منابع انسانی یا کارکردهای تعامل کارکنان استخدام شدند. ظهور اینترنت و توانایی جمع آوری داده های کمی و کیفی در حجم زیاد، تمایل و توانایی اندازه گیری فراتر از فرآیندهای منابع انسانی را تغییر داد. این تیم‌های اولیه در سازمان‌های چند ملیتی بزرگ اغلب تنها از چند نفر تشکیل می‌شدند که کارهایی مانند نظرسنجی‌های سالانه مشارکت کارکنان را ارائه می‌کردند. به طور کلی، عملکردهای تحلیل‌گری افراد عصر اکتشاف، کارکردهای اداری «دستکش سفید» بودند، جمع‌آوری داده‌ها، آمار، گزارش‌دهی و تشخیص کسب‌وکار، معمولاً برای تعداد انگشت شماری از مدیران ارشد و تنها گه‌گاه تحلیل‌هایی را درباره موضوعات پیچیده تجاری به دستور مدیر عامل انجام می‌دادند.

پنج عصر در تحلیل‌گری افراد (منابع انسانی)

یک: عصر اکتشاف:  1911 - 2010

دو: عصر تحقق: 2010 - 2015
سه: عصر نوآوری: 2015 - 2020
چهار: عصر ارزش: 2020-2025
پنج: عصر تعالی: 2025-2030
برای توضیح هر عصر روی آن کلیک کنید.

اگر به حوزه تحلیل‌گری افراد (کارکنان) علاقمند هستید و تصمیم دارید در این حوزه از جدیدترین بینش ها و رویکردها مطلع شوید، همچنین با مفاهیم و ابزارهای این حوزه عمیقا آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم در مسترکلاس People Analytics با تدریس دکتر هادی عارف ثبت نام و شرکت کنید.

علاوه بر این، اگر در سازمان خود تمایل دارید تا در حوزه تحلیل‌گری افراد (کارکنان) پروژه‌ای را انجام دهید و نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، می‌توانید با متخصصان آرسا (آکادمی رفتار سازمانی) در ارتباط باشید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)