چرا بازخورد می‌تواند کار را معنادارتر کند؟

چرا بازخورد می‌تواند کار را معنادارتر کند؟
چرا بازخورد می‌تواند کار را معنادارتر کند؟

مدیران همیشه شنیده‌اند که بازخورد برای موفقیت سازمانی ضروری است. آنها آموزش‌های متعددی می‌بینند تا یاد بگیرند چگونه بازخورد مؤثر ارائه دهند، عملکرد ضعیف را مدیریت کنند و مطمئن شوند که کارکنان در مسیر درست حرکت می‌کنند. همچنین مدیران می‌آموزند که بازخورد عنصری ضروری برای ایجاد فرهنگی مبتنی بر اعتماد، پاسخگویی و همدلی در شرکت است.

اما آنچه اغلب در گفتگو درباره اهمیت بازخورد نادیده گرفته می‌شود، دلیل واقعی اهمیت آن است: بازخورد ابزاری حیاتی برای کمک به کارکنان در یافتن معنای عمیق‌تر در کارهای روزمره‌شان است. این مقاله به سه دلیل اشاره می‌کند که چرا بازخورد می‌تواند کار را معنادارتر کند و چگونه می‌توانید به عنوان یک مدیر، گفتگوهای بازخوردی معنادارتر طراحی کنید.

اگر مانند بیشتر مدیران باشید، احتمالاً از دادن بازخورد سازنده به تیم خود متنفر هستید. این کار ناخوشایند و ناراحت‌کننده است و اغلب هم نتیجه‌ای ندارد. ممکن است از خود بپرسید آیا ارزش دارد به یک کارمند بگویید کاری که انجام می‌دهد اشتباه است؟ آیا ارزش دارد که برای یک گفتگوی طولانی وقت بگذارید در حالی که کارهای مهم‌تری برای انجام دادن دارید؟ آیا ارزش دارد که خطر ناراحت کردن یک همکار یا ایجاد تعارض را بپذیرید؟ شاید پاسخ شما "نه" باشد و در نتیجه کارکنانتان را از نقدهای سازنده‌ای که به رشدشان کمک می‌کند محروم کنید؛ نقدهایی که آنها واقعاً به آن نیاز دارند.

سال‌هاست که من در دوره‌های آموزشی، بازخورد دادن را تدریس می‌کنم، مدیران ارشد را در این زمینه آموزش می‌دهم و کارگاه‌های متعددی درباره بازخورد برگزار کرده‌ام. آنچه متوجه شده‌ام این است که مدیران به خوبی دلایل اهمیت بازخورد را می‌دانند. آنها آموزش‌های متعددی می‌بینند تا یاد بگیرند چگونه بازخورد مؤثر ارائه دهند، عملکرد ضعیف را مدیریت کنند و مطمئن شوند که کارکنان در مسیر درست هستند. همچنین یاد می‌گیرند که بازخورد جزء ضروری فرهنگی است که بر پایه اعتماد، پاسخگویی و همدلی بنا شده است.

اما آنچه اغلب در این بحث نادیده گرفته می‌شود، دلیل اصلی اهمیت بازخورد است: بازخورد ابزاری کلیدی برای کمک به کارکنان در یافتن معنای عمیق‌تر در کارهای روزمره‌شان است.

سه دلیل که چرا بازخورد کار را معنادارتر می‌کند:

1. بازخورد به تسلط (Mastery) کمک می‌کند

بازخورد - زمانی که به درستی انجام شود - رفتارهایی که کارمند می‌تواند تغییر دهد را شناسایی می‌کند و به او اجازه می‌دهد تنظیماتی انجام دهد تا مهارت‌های خود را بهبود بخشد. تسلط و فرآیند دستیابی به آن، جزئی اساسی از کار معنادار است. از سنین کودکی، انسان‌ها به دنبال تسلط هستند؛ مانند کودکی که بارها تلاش می‌کند دو لگو را به هم متصل کند و با هر بار موفقیت، احساس خوشحالی می‌کند. همین حس خوشحالی در محیط کار نیز می‌تواند تجربه شود. بازخورد مدیر به کارمند کمک می‌کند تا در مسیر تسلط بر مهارت‌ها پیشرفت کند.

برای اطمینان از اینکه بازخورد شما تسلط را تشویق می‌کند:

  • از واگذاری وظایف چالشی نترسید و در طول مسیر بازخورد بدهید.

  • به کارمند اطلاع دهید که کار ممکن است سخت‌تر از معمول باشد، اما شما از او حمایت خواهید کرد.

  • از اینکه پروژه‌ای را به جای کارمند خود انجام دهید، خودداری کنید؛ زیرا با این کار فرصت رشد و تجربه چالش را از او می‌گیرید.

2. بازخورد، تأثیر کار کارمند را نشان می‌دهد

بازخورد ساختاریافته با مشاهده یک رفتار شروع می‌شود و سپس به تأثیری که آن رفتار بر فرد، تیم، پروژه یا سازمان دارد اشاره می‌کند. این کار به کارمند نشان می‌دهد که چرا کارش اهمیت دارد و به تبع آن، چرا خودش در محیط کار مهم است.

آدام گرنت، روانشناس سازمانی، در مطالعه‌ای نشان داد که وقتی کارکنان مرکز تماس از تأثیر کارشان بر افراد مطلع می‌شدند، نه تنها بهره‌وری‌شان افزایش می‌یافت، بلکه رضایت و معنا در کارشان نیز بیشتر می‌شد.

برای اطمینان از اینکه در بازخوردهایتان تأثیر کار را برجسته می‌کنید، از این قالب استفاده کنید:

  • رفتار قابل مشاهده چیست و چگونه می‌توان آن را تغییر داد یا تقویت کرد؟

  • تأثیر آن رفتار چیست و چرا برای سازمان، تیم یا مشتری اهمیت دارد؟

3. بازخورد به کارکنان احساس دیده شدن می‌دهد

طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ توسط گرنت تورنتون، ۴۵٪ از کارکنان احساس نمی‌کنند که نیازهایشان توسط کارفرما درک می‌شود. بازخورد به کارکنان نشان می‌دهد که کارشان دیده می‌شود و مورد توجه است. حتی بازخوردهای به‌ظاهر "منفی" فرصتی برای ارتباط و درک بهتر دلیل رفتار کارمند است.

به عنوان مثال، مدیری می‌تواند بگوید: "متوجه شدم که تحویل پروژه به موقع انجام نشد. همه چیز خوب است؟" شاید کارمند پاسخ دهد که در اولویت‌بندی وظایف مشکل داشته یا درک درستی از خروجی نهایی نداشته است. در هر دو حالت، بازخورد فرصتی برای فهم بهتر و ایجاد ارتباط است.

گفتگوی بازخوردی که با پیشنهادات بهبود همراه باشد، به کارمند نشان می‌دهد که شما به رشد و پیشرفت او اهمیت می‌دهید. این حس مراقبت و توجه بسیار مؤثرتر از تحسین‌های سطحی است.

تحقیقات نشان می‌دهد که نزدیک به ۸۰٪ از کارکنان ترجیح می‌دهند مدیری داشته باشند که به آنها در یافتن معنا در کارشان کمک کند تا اینکه حقوقشان ۲۰٪ افزایش یابد. به عنوان یک مدیر، ممکن است درک اینکه چگونه می‌توانید به کارکنان کمک کنید تا در کار روزمره خود معنا پیدا کنند، دشوار باشد؛ اما ارائه بازخورد می‌تواند از طریق سه محور تسلط، تأثیر و ارتباط، به ایجاد کار معنادار کمک کند.

اگر در سازمان خود می خواهید تجربه یادگیری ارتباطات اثربخش را طراحی و اجرا کنید با مشاوران آرسا در ارتباط باشید. ورکشاپ ارتباطات اثربخش با مدل گفتگوهای حیاتی (کتابی که بیش از 5 میلیون نسخه از آن فروش رفته است) با تدریس دکتر علی اصغر امیری یکی از پرطرفدارترین خدمات آرسا است.

علاوه بر این، در ورکشاپ بازخورد سازنده، آقای دکتر امیری بطور متمرکز به مهارت ارائه و دریافت بازخورد و فراخورد می‌پردازد.


ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)