وقتی هوش مصنوعی بر مرور عملکرد تسلط می‌یابد

وقتی هوش مصنوعی بر مرور عملکرد تسلط می‌یابد

در آخرین قسمت از «شیوه جدید کار*»، ما بررسی می‌کنیم که چه اتفاقی می‌افتد وقتی هوش مصنوعی شروع به قضاوت عملکرد شغلی می‌کند. آیا فناوری می‌تواند این فرآیند ترسناک را بهبود بخشد یا ما را به تنها چند نقطه داده تبدیل می‌کند؟

چندین موضوع در محل کار وجود دارد که احساسات قوی را به همراه دارد و مرور عملکرد در رأس این لیست قرار دارد.

در حالی که اکثر افراد موافق هستند که داشتن ابزاری برای اندازه‌گیری عملکرد کارکنان و زمانی برای مدیران به منظور بحث در مورد پیشرفت شغلی، خوب است، اما بسیار کمتر کسی فکر می‌کند که سیستم فعلی مرور عملکرد کارکردی است و عمل می‌کند.

در واقع، یک نظرسنجی گالوپ در سال گذشته نشان داد که تنها 2 درصد از کارشناسان منابع انسانی در شرکت‌های بزرگ فکر می‌کنند که سیستم مدیریت عملکرد آنها کار می‌کند و تنها 22 درصد از کارکنان احساس کردند که فرآیند مرور عملکرد آنها «منصفانه و شفاف» است.

یکی از بزرگترین شکایت‌های کارکنان در مورد مرور عملکرد این است که بسیار ذهنی است. آنچه برای اینکه کسی در شغلش خوب باشد یا برای افزایش حقوق یا ارتقا واجد شرایط باشد، اغلب به نظرات چند نفر محدود می‌شود. این به این معنی است که این یک زمینه مناسب برای سوگیری است.

بنابراین، اگر هم کارکنان و هم رهبران فکر می‌کنند که مرور عملکرد غیرکارامد است، آیا هوش مصنوعی می‌تواند آن را اصلاح کند؟

گروه جدیدی از استارت‌آپ‌ها که ابزارهای مدیریت عملکرد مبتنی بر هوش مصنوعی را می‌فروشند، قطعاً چنین فکر می‌کنند.

اما آیا این صرفاً سوگیری انسانی را با سوگیری هوش مصنوعی جایگزین می‌کند؟

آیا چیزی به این مبهمی که «در شغل خود خوب باشید» قابل اندازه‌گیری است؟

و آیا انسان‌ها آماده هستند که توسط یک ربات ارزیابی شوند؟

در آخرین قسمت از «شیوه جدید کار»، با برایان آکرمن، سرپرست استراتژی و تحول هوش مصنوعی در شرکت مشاوره مدیریت کورن فری، صحبت کردم.

او مزایا و معایب استفاده از فناوری در هر دو فرایند مرور عملکرد و اخراج را توضیح داد.

آکرمن می‌گوید که وقتی در حال بررسی استفاده از هوش مصنوعی در فرایند مرور عملکرد هستیم، مهم است که ابتدا سوالات درستی را بپرسیم:

چه چیزی را در نهایت می‌خواهیم تغییر دهیم؟

مشکلات زیادی مرتبط با مرور عملکرد وجود دارد، اما هوش مصنوعی برای حل همه آنها مناسب نیست. این است آنچه می‌تواند انجام دهد.

چگونه هوش مصنوعی می‌تواند به فرآیند مرور عملکرد کمک کند:
کارایی: یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که هوش مصنوعی می‌تواند به بهبود فرآیند مرور عملکرد کمک کند، کارایی است. آکرمن می‌گوید که مدیران می‌توانند از هوش مصنوعی تولیدی برای کمک به تهیه مرورها از یادداشت‌های خود استفاده کنند، اما این فقط به عنوان یک نقطه شروع خوب است. از آنجایی که مدیر هنوز باید پیش‌نویس را ویرایش کند تا معنادار شود، این ممکن است در نهایت زمان زیادی را صرفه‌جویی نکند.

در هر دو طرف کارمندان و مدیران، هوش مصنوعی در قرار دادن داده‌ها و کمی کردن آنها (مانند اعداد فروش) خوب است، اما دوباره به کیفیت و دسترسی به این نوع داده‌ها بستگی دارد.

قابل درک‌تر کردن مرورها: یکی از بزرگترین مشکلات مرتبط با مرورهای عملکرد این است که سیستم‌های رتبه‌بندی، ذهنی و دلخواه به نظر می‌رسند. آکرمن می‌گوید: این پتانسیل وجود دارد که هوش مصنوعی به کارفرمایان کمک کند تا رتبه‌بندی‌ها را استاندارد و شفاف‌تر کنند و از برنامه‌های یادداشت‌برداری هوش مصنوعی برای کمک به شروع گفتگوها استفاده کنند.

کمک به توسعه شغلی: آکرمن فکر می‌کند که مفیدترین راهی که هوش مصنوعی می‌تواند در مرورهای عملکرد کمک کند، استفاده از آن به عنوان ابزاری برای بازگرداندن مرورها به هدف اصلی آنها است: به عنوان یک ابزار توسعه شغلی. هوش مصنوعی پتانسیل دارد که به مدیران کمک کند تا بازخورد بهتر و موثرتری ارائه دهند.

چیزهایی که هوش مصنوعی نمی‌تواند کمک به آنها کند:
آکرمن می‌گوید که استفاده از هوش مصنوعی در مرورهای عملکرد، به ویژه اگر به شدت به آن تکیه کنید، دارای خطراتی است. می‌تواند داده‌های زیادی را در اختیار شما قرار دهد یا «مشکلی را ایجاد کند که بیشتر از آنچه حل می‌کند، اگر کیفیت داده‌ها خوب نباشد».

بزرگ ترین سؤال این است که: «آیا زندگی کاری مدیر را آسان‌تر می‌کنیم یا سخت‌تر؟»

تکیه کورکورانه به هوش مصنوعی نیز پتانسیل این را دارد تا مشکلات موجود در مرورهای عملکرد را تشدید کند.

«آیا افزودن داده‌های بیشتر به فرآیند، این فرآیند را آسان‌تر، کارآمدتر، یکنواخت‌تر، ایمن‌تر و با کمترین سوگیری می‌کند؟ یا فقط پیچیدگی را اضافه می‌کند که سپس مدیر باید پیرامون آن فکر کند؟»

نکته اصلی این است که گفتگوی انسانی و ظرافت را از فرآیند حذف نکنیم و به جای آن از هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای کمک استفاده کنیم.

برای شنیدن قسمت کامل و آگاهی از مزایا و معایب معرفی هوش مصنوعی در فرآیند مرور عملکرد، جایی که او فکر می‌کند در چند سال آینده به کجا می‌رسد، و اینکه آیا هوش مصنوعی در تصمیمات اخراج استفاده خواهد شد، به قسمت کامل در سایت فست کُمپانی گوش دهید.

شما می‌توانید به پادکست «شیوه جدید کار» در اپل پادکست، گوگل پادکست، استیچر، اسپاتیفای، رادیوپابلیک، یا هرجایی که پادکست خود را دریافت می‌کنید، گوش دهید و مشترک ما شوید.

* The New Way We Work پادکست سایت فَست کُمپانی

اگر به حوزه مدیریت عملکرد علاقمند هستید و می خواهید در یک دوره فشرده از جدیدترین رویکردها و راهکارهای این حوزه آشنا شوید و همچنین چارچوب و مدلی فرآیندی جهت طراحی و اجرای سیستم مدیریت عملکرد در سازمان خود را یاد بگیرید، در مسترکلاس کانفیگ مدیریت عملکرد با تدریس دکتر علی اصغر امیری شرکت کنید.

یا اگر می خواهید در سازمان خود سیستم مدیریت عملکرد افراد یا کسب و کار را طراحی و اجرا کنید و نیازمند مشاوره در این خصوص هستید، با کارشناسان آرسا (آکادمی رفتار سازمانی) در ارتباط باشید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)