تحلیل‌گری رابطه ای: تعریفی عمیق تر

تحلیل‌گری رابطه ای: تعریفی عمیق تر

تا به امروز، تحلیل‌گری افراد بیشتر بر روی داده های ویژگی کارکنان متمرکز شده است که دو نوع از آنها وجود دارد:

ویژگی (Trait): حقایقی درباره افراد که تغییر نمی کنند، مانند قومیت، جنسیت و سابقه کاری.

وضعیت (State): حقایقی در مورد افرادی که تغییر می کنند، مانند سن، سطح تحصیلات، تصدی شرکت، ارزش پاداش های دریافتی، مسافت رفت و آمد و روزهای غیبت.

این دو نوع داده اغلب برای شناسایی ویژگی‌های گروه، مانند ترکیب قومیتی، تنوع جنسیتی، و میانگین پاداش جمع‌آوری می‌شوند.

تجزیه و تحلیل صفات ضروری است اما کافی نیست. داده‌های انبوه مربوط به ویژگی ممکن است مانند داده‌های رابطه‌ای به نظر برسند زیرا بیش از یک نفر را شامل می‌شود، اما اینطور نیست. داده های رابطه ای، برای مثال، ارتباطات بین دو نفر در بخش های مختلف در یک روز را ضبط می کند. به طور خلاصه، تحلیل رابطه ای علم شبکه های اجتماعی انسانی است.

دهه‌ها تحقیق به طور قانع‌کننده‌ای نشان می‌دهد که روابط کارکنان با یکدیگر - همراه با ویژگی‌های فردی آنها - می‌تواند عملکرد محل کار آنها را توضیح دهد. کلید، یافتن «امضای ساختاری» است: الگوهایی در داده‌ها که با نوعی عملکرد خوب (یا بد) مرتبط است. همانطور که متخصصان اعصاب می توانند امضاهای ساختاری در شبکه های مغز را شناسایی کنند که اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی را پیش بینی می کند، و شیمیدان ها می توانند به امضاهای ساختاری یک مایع نگاه کنند و شکنندگی جنبشی آن را پیش بینی کنند، رهبران سازمانی نیز می توانند به امضاهای ساختاری در شبکه های اجتماعی شرکت خود نگاه کنند و پیش بینی کنند. مثلاً کارکنان، تیم‌ها یا سازمان در کل چگونه خلاق یا مؤثر خواهند بود.

 

شش امضای تحلیل‌گری رابطه ای

با استفاده از تحقیقات خود و کار مشاوره ای خود با شرکت ها، و همچنین از تحقیقات بسیاری از محققان دیگر، شش امضای ساختاری را شناسایی کرده ایم که باید بستر هر استراتژی تحلیل‌گری رابطه ای را تشکیل دهند.

بیایید به ترتیب به هر یک نگاه کنیم.

ایده پردازی

اکثر شرکت ها سعی می کنند با بررسی ویژگی هایی مانند پیشینه تحصیلی، تجربه، شخصیت و هوش بومی، افرادی را که در ایده پردازی خوب هستند، شناسایی کنند. این چیزها مهم هستند، اما به ما کمک نمی‌کنند که دسترسی افراد به اطلاعات دیگران یا تنوع منابع اطلاعاتی آنها را ببینیم - که هر دوی آنها مسلماً مهم‌تر هستند. تولیدکنندگان ایده خوب اغلب اطلاعات یک تیم را با اطلاعات تیمی دیگر ترکیب می کنند تا مفهوم محصول جدید را توسعه دهند. یا از راه حلی که در یک بخش ایجاد شده است برای حل مشکلی در بخش دیگر استفاده می کنند. به عبارت دیگر در شبکه ها جایگاه کارگزاری دارند.

امضای ایده‌پردازی

تمرکز: فردی

پیش بینی می کند: کدام کارکنان ایده های خوبی ارائه می دهند

ideation signature

رنگ بنفش محدودیت کمی را نشان می‌دهد: او در چندین شبکه دیگر به غیر از شبکه‌های خودش با افراد ارتباط برقرار می‌کند، که باعث می‌شود او اطلاعات جدیدی را که منجر به ایده‌های خوب شود بیشتر به دست آورد. رنگ نارنجی که فقط با افراد درون شبکه خود ارتباط برقرار می کند، با وجود اینکه ممکن است خلاق باشد، احتمال کمتری برای تولید ایده دارد.

 

تاثیرگذاری

توسعه یک ایده خوب تضمینی برای استفاده افراد از آن نیست. به طور مشابه، فقط به این دلیل که یک مدیر اجرایی فرمان تغییر را صادر می کند، به این معنی نیست که کارکنان آن را اجرا خواهند کرد. اجرای ایده ها نیاز به تاثیرگذاری دارد.

امضای نفوذ (تاثیرگذاری)

تمرکز: فردی

پیش بینی می کند: کدام کارکنان رفتار دیگران را تغییر می دهند

influence signature

اگرچه او فقط به دو نفر متصل می شود، اما بنفش از نارنجی تأثیرگذارتر است، زیرا اتصالات بنفش بهتر به هم متصل می شوند. بنفش برجستگی کل بیشتری را نشان می دهد. نارنجی ممکن است ایده‌ها را سریع‌تر پخش کند، اما بنفش می‌تواند ایده‌ها را بیشتر گسترش دهد زیرا ارتباطات او تأثیرگذارتر است.

 

کارایی

به نظر می رسد ساختن تیمی که کار را به نحو احسن انجام دهد، ساده باشد. فقط روی کنارهم قرار دادن افرادی که بهترین مهارت های مرتبط را دارند، تمرکز کنید!

امضای کارایی

تمرکز: تیم

پیش بینی می کند: کدام تیم ها، پروژه ها را به موقع تکمیل می کنند

efficiency signature

اعضای تیم بنفش عمیقاً با یکدیگر مرتبط هستند - تراکم درونی بالایی را نشان می دهند. این نشان می دهد که آنها به خوبی با هم کار می کنند. و از آنجایی که ارتباطات خارجی اعضا با یکدیگر همپوشانی ندارند، تیم دارای محدوده خارجی بالایی است که به آن دسترسی بیشتری به منابع مفید خارجی می‌دهد.

 

نوآوری

تیم هایی که دارای امضای کارایی هستند به احتمال زیاد به عنوان واحدهای نوآور شکست می خورند که از برخی اختلافات و نزاع ها سود می برند.

امضای نوآوری

تمرکز: تیم

پیش بینی می کند: کدام تیم ها به طور موثر نوآوری خواهند کرد

innovation signature

اعضای تیم بنفش عمیقاً به هم مرتبط نیستند. تیم آنها تراکم داخلی پایینی دارد. این نشان می دهد که آنها دیدگاه های متفاوت و بحث های سازنده تری خواهند داشت. اعضا همچنین دارای محدوده خارجی بالا یا اتصالات گسترده و متنوع هستند که به آنها کمک می کند برای نوآوری های خود طرفدارانی پیدا کنند.

 

سیلوها

همه از سیلو متنفرند، اما آنها طبیعی و اجتناب ناپذیر هستند. همانطور که سازمان‌ها زمینه‌های تخصصی عمیقی را توسعه می‌دهند، تقریباً ناگزیر توابع، بخش‌ها و واحدها کمتر و کمتر می‌توانند با هم کار کنند. آنها با یک زبان فنی صحبت نمی کنند یا اهداف یکسانی ندارند.

امضای سیلو

تمرکز: سازمان

پیش بینی می کند: اینکه آیا یک سازمان مخفی شده است یا خیر

silos signature

هر رنگ نشان دهنده یک واحد (دپارتمان) است. افراد درون دپارتمان‌ها عمیقاً با هم مرتبط هستند، اما فقط یک یا دو نفر در هر بخش با افراد در بخش‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کنند. ماژولار بودن گروه ها - نسبت ارتباطات داخلی به خارجی - بالا است.

 

آسیب پذیری

اگرچه وجود افرادی که می توانند به انتقال اطلاعات و بینش از بخشی به بخش دیگر سازمان کمک کنند، سالم است، اما اتکای بیش از حد به آن افراد می تواند یک شرکت را آسیب پذیر کند.

امضای آسیب پذیری

تمرکز: سازمان

پیش بینی می کند: چه کارکنانی را سازمان نمی تواند از دست بدهد

vulnerability signature

رنگ سبز یک تامین کننده خارجی حیاتی برای بخش های شرکت آبی، بنفش و نارنجی است. شش نفر در شرکت با سبز رابطه دارند، اما 30 نفر به این روابط متکی هستند - که شرکت را در معرض خطر قرار می دهد. برای مثال، اگر آبی به برگهای سبز متصل شود، بخش از تامین کننده قطع خواهد شد. در حالی که عنوان او ممکن است نشان دهنده اهمیت او نباشد، آن کارمند برای جریان اطلاعات حیاتی است.

در مقاله بعدی به جمع بندی و نکاتی جهت بهره گیری از بینش ایجاد شده از شش امضای تحلیل‌گری رابطه ای خواهیم پرداخت.

 

اگر به حوزه تحلیل‌گری افراد (کارکنان) علاقمند هستید و تصمیم دارید در این حوزه از جدیدترین بینش ها و رویکردها مطلع شوید، همچنین با مفاهیم و ابزارهای این حوزه عمیقا آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم در مسترکلاس People Analytics با تدریس دکتر هادی عارف ثبت نام و شرکت کنید.

علاوه بر این، اگر در سازمان خود تمایل دارید تا در حوزه تحلیل‌گری افراد (کارکنان) پروژه‌ای را انجام دهید و نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، می‌توانید با متخصصان آرسا (آکادمی رفتار سازمانی) در ارتباط باشید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)