تجربه افراد: نکاتی که متخصصان منابع انسانی نیاز دارند تا بدانند
ارائه یک تجربه افراد خوب به کارکنان، سازمان شما را قادر می سازد تا عملکرد بهتری داشته باشد و به مشتریان شما خدمات بهتری ارائه دهد. تجربه افراد دقیقاً چیست، چه تفاوتی با تجربه کارکنان دارد و چگونه می توانید تجربه افراد را در سازمان خود بهبود بخشید؟ بیایید موضوع را واکاوی کنیم.
تجربه افراد چیست؟
شیوه های کسب و کار و اینکه چه کسی آنها را انجام می دهد به طور مداوم در حال تغییر است. سازمانهایی که میخواهند برای جذب استعدادها رقابت کنند و آنها را حفظ کنند، باید ذهنیت جدیدی در مورد اینکه چه کسی کارکنان خود را تشکیل میدهد و چگونه باید با آنها رفتار کرد، اتخاذ کنند.
تجربه افراد، گسترش تجربه کارکنان برای تطبیق با نیروی کار پیچیده است، همچنین با در نظر گرفتن اینکه چگونه شرایط کاری افراد ممکن است بر زندگی خارج از شغل آنها تأثیر بگذارد. این یک رویکرد جامع تر برای تأثیرگذاری بر احساس افراد در مورد کار در سازمان شما است.
دسترسی به فرصت های کاری فراوان به صورت آنلاین بازار کار را کاملاً تغییر داده است. افراد امکان جابه جایی شغلی و قدرت بیشتری نسبت به قبل در مسیر شغلی خود دارند. آنها همچنین به دنبال معنای عمیق تری از شغل خود هستند، فراتر از اینکه صرفاً در وظایف و مسئولیت های فعلی خود خوب باشند. آنها به زندگی کاری خود از دیدگاه مصرف کننده نگاه می کنند و به ناچار تجربه خود را به همان روشی که یک رستوران را مرور می کنند یا یک پست رسانه اجتماعی را "لایک" می کنند، ارزیابی می کنند.
علاوه بر این، دسته های بیشتری از افراد وجود دارد که اکنون به سازمان ها خدمت می کنند. محل کار، دیگر فقط شامل کارمندان سنتی تمام وقت و پاره وقت نیست، بلکه شامل کارگران گیشه، پیمانکاران مستقل، کارمندان اجاره ای و حتی افرادی که سازمان را ترک کرده اند، میشود.
شرکتهایی مانند گوگل، زیمنس و گیتلب دارای تیمهای تجربه افراد هستند. گوگل به عملکرد منابع انسانی خود به عنوان تیم عملیات مردمی اشاره می کند. شعار این بخش این است که "آنها را پیدا کنید، رشد دهید، نگه دارید."
رویکرد تجربه افراد با کارکنان مانند افراد رفتار می کند، نه فقط کارمندان. این به معنای تلاش برای تعاملات انسانمحور بیشتر است که بر آنچه برای افراد مهم است تمرکز می کند و یک تجربه کاری مثبت برای همه فراهم می کند.
چرا تجربه افراد خوب مهم است؟
افراد به طور فزاینده ای توقعات زیادی نسبت به آنچه از محل کار می خواستند دارند و انتظار دارند که شیوه زندگی شخصی آنها را منعکس کند. آنها علاوه بر لذت بردن از وظایف شغلی، جنبه های معنادار و بین فردی را نیز ارج می نهند. افراد همچنین میخواهند از سوی کارفرمای خود احساس قدردانی کنند و در شرکت احساس تعلق و هدف داشته باشند.
سازمانهایی که به افراد خود توجه نشان میدهند و یک محیط کاری فراگیر ارائه میدهند که برای همه انواع کارکنان جذاب باشد، پیشرفت را ارتقا میدهند و از مزایای داشتن نیروی کار راضی، بهرهمند میشوند.
بهبود مشارکت کارکنان با ایجاد یک تجربه عالی برای افراد می تواند بازده های ارزشمندی را به همراه داشته باشد، مانند:
- جذب و حفظ بهترین استعدادها.
- تجربه نوآوری و بهره وری بیشتر.
- ارائه خدمات بهتر به مشتریان برای رضایت بیشتر مشتری.
- در نهایت نتیجه بهتری در سود و زیان سازمان.
برای آشنایی بیشتر با مفهوم و مدل های تجربه افراد (People Experience) می توانید در مسترکلاس تجربه افراد ثبت نام و شرکت کنید.
برای طراحی و اجرای برنامه تجربه افراد می توانید با متخصصان آکادمی رفتار سازمانی در ارتباط باشید.