چهار ویژگی غیرقابل انتظار رهبران الهام بخش

چهار ویژگی  غیرقابل انتظار رهبران الهام بخش

همه ما می دانیم که رهبران به چشم انداز و انرژی نیاز دارند، اما پس از بررسی جامع تاثیرگذارترین نظریه ها در مورد رهبری - و همچنین کارگاه هایی با هزاران رهبر و رهبران مشتاق - نویسندگان دریافتند که رهبران بزرگ نیز چهار ویژگی غیرمنتظره مشترک دارند.

اولین ویژگی رهبران استثنایی این است که به طور انتخابی نقاط ضعف خود را آشکار می کنند (نقاط ضعف، نه عیوب کشنده). انجام این کار به کارکنان اجازه می دهد تا ببینند که آنها قابل دسترسی هستند. این یک فضای اعتماد ایجاد می کند و به تقویت تعهد کمک می کند.

دومین ویژگی رهبران الهام بخش، اتکای شدید آنها به شهود برای سنجش زمان و مسیر مناسب اقداماتشان است. چنین رهبرانی «حسگرهای موقعیت» خوبی هستند – آن‌ها می‌توانند آنچه را که در حال وقوع است، بدون اینکه چیزهایی برایشان مشخص شده باشد، حس کنند.

مدیریت کارکنان با "همدلی سخت" سومین کیفیت رهبری استثنایی است. همدلی سخت یعنی دادن آنچه افراد به آن نیاز دارند، نه آنچه می خواهند. رهبران باید پرشور و واقع بینانه با کارکنان همدلی کنند، به شدت به کاری که انجام می دهند اهمیت دهند و با آنها روراست باشند.

چهارمین ویژگی رهبران درجه یک این است که از تفاوت های خود استفاده می کنند. آنها از چیزهای منحصر به فرد خود برای ایجاد فاصله اجتماعی و نشان دادن جدایی استفاده می کنند که به نوبه خود باعث ایجاد انگیزه در کارکنان برای عملکرد بهتر می شود.

هر چهار ویژگی برای رهبری الهام بخش ضروری هستند، اما نمی توان از آنها به صورت مکانیکی استفاده کرد. آنها باید با هم ترکیب شوند تا خواسته های موقعیت های خاص را برآورده کنند. با این حال، مهم‌تر از همه، این است که این ویژگی‌ها اصالت را در بین رهبران تشویق می‌کنند. برای اینکه یک رهبر واقعی باشید، نویسندگان توصیه می کنند: «خودت باش – به اضافه‌ی – مهارت».

آنها با افشای برخی آسیب پذیری ها، انسانیت و قابل دسترس بودن خود را آشکار می کنند.
توانایی آن‌ها در جمع‌آوری و تفسیر داده‌های نرم به آنها کمک می‌کند تا بدانند دقیقاً چه زمانی و چگونه عمل کنند.
رهبران الهام بخش مشتاقانه و واقع بینانه با افراد همدلی می کنند و به شدت به کاری که کارکنان انجام می دهند اهمیت می دهند.
آنها از آنچه در مورد خودشان منحصر به فرد است، استفاده می کنند.

ممکن است بدون داشتن این ویژگی ها خود را در یک پوزیشن سازمانی عالی بیابید، اما افراد کمی بخواهند توسط شما رهبری شوند.

 

اگر به حوزه رهبری سازمانی علاقمند هستید می توانید در مسترکلاس برنامه توسعه رهبری (از طراحی تا ارزیابی) با تدریس دکتر علی‌اصغر امیری ثبت نام و شرکت کنید.

اگر تصمیم دارید در سازمان خود برنامه توسعه رهبری طراحی و اجرا کنید، می توانید جهت کسب مشاوره با متخصصان آرسا (آکادمی رفتار سازمانی) در ارتباط باشید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)