پنج کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی 2025

پیشرفت هایی که در مورد کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی مشاهده می کنیم، به طور غیرقابل انکاری بر نقش منابع انسانی، مهارت هایی که متخصصان منابع انسانی به آن نیاز دارند و نحوه مدیریت افراد تأثیر می گذارد.
غیرممکن است که در مورد پیشرفت های فعلی و سریع هوش مصنوعی بدون اشاره به هوش مصنوعی مولد و به طور خاص ChatGPT صحبت کنیم. روش های مختلفی وجود دارد که ChatGPT می تواند توسط متخصصان منابع انسانی استفاده شود، از جمله:
حذف کارهای تکراری
تسریع در جستجوی استعدادها
تجزیه و تحلیل داده های کیفی منابع انسانی
در ادامه به کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی، نگاهی دقیقتر به نحوه استفاده منابع انسانی از هوش مصنوعی خواهیم داشت.
1. جذب و استخدام
جذب و استخدام برخی از اولین زمینه هایی بودند که هوش مصنوعی برای بهبود فرآیندهای مدیریت منابع انسانی به کار گرفته شد. به این ترتیب، هوش مصنوعی در هر بخش از فرآیند استخدام، از منبع یابی و پیش انتخاب گرفته تا مصاحبه و توسعه چارچوب جبران خدمات منصفانه، گنجانده شده است. به عنوان مثال، سیستمهای ردیابی متقاضی مبتنی بر هوش مصنوعی (ATS) میتوانند برای اسکن رزومهها برای شناسایی مدارک کلیدی و مطابقت متقاضیان با شرح شغل استفاده شوند.
اخیراً ChatGPT نیز برای استخدام استفاده شده است. استخدامکنندگان و متخصصان جذب استعداد میتوانند از ChatGPT برای کارهای مختلف در مراحل مختلف فرآیند استخدام استفاده کنند، از جمله:
- نوشتن شرح شغل
- توسعه منطق انتخاب
- پست های لینکدین
- ارائه جلسات توجیهی قبل از مصاحبه به متقاضیان شغلی
- و کاربردهای خیلی بیشتر.
2. Onboarding و Offboarding
کارمند عالی می تواند نگهداشت را تا 82٪ بهبود بخشد. پلتفرمهای نصب مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند از سازمانها و منابع انسانی در ایجاد تجربهای جذاب برای کارکنانشان با اطمینان از پر کردن فرمهای لازم، به اشتراک گذاشتن خطمشیهای مربوطه و برنامهریزی جلسات آموزشی حمایت کنند. برای مثال، Levity سازمانها را قادر میسازد تا کل گردش کار خود را با کمک هوش مصنوعی خودکار کنند.
Offboarding نیز فرقی نمی کند. هنگامی که یک کارمند شرکت را ترک می کند، یک راه حل مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند برای مثال، یک نظرسنجی خروج، اسناد مربوط به بازگشت دارایی های شرکت و ایمیل هایی را برای لغو دسترسی کارمند به سیستم های مختلف ارسال کند. Ciphix یک راه حل RPA ایجاد کرده است که به طور کامل عملیات مدیریت را خودکار می کند، مانند حذف اتصال VPN و حذف تمام حساب های کارمند خارج شده.
3. برنامه ریزی نیروی کار
هوش مصنوعی همچنین می تواند در برنامه ریزی نیروی کار بسیار مفید باشد. پلتفرمهای تحلیلی مجهز به قابلیتهای هوش مصنوعی میتوانند مقادیر زیادی از دادههای کارمندان را برای کشف روندها، پیشبینی گردش مالی و برجسته کردن شکافهای بالقوه مهارتها جمعآوری کنند.
این به نوبه خود، متخصصان منابع انسانی را قادر میسازد تا برنامههای آموزشی هدفمند و برنامههای جانشین پروری را توسعه دهند تا نیروی کار آنها برای پاسخگویی به نیازهای تجاری آینده آماده باشد.
برای مثال، کوینیکس یک راهحل پیشبینی و اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد کرده است که به شرکتها اجازه میدهد هزاران نقطه داده را تجزیه و تحلیل کنند تا دورههای اوج و کاهش تقاضا را پیشبینی کنند و بهطور خودکار تعداد دقیق کارکنان مورد نیاز خود را برنامهریزی کنند.
4. چت بات های منابع انسانی و دستیاران مجازی
چت بات ها و دستیاران مجازی از جمله رایج ترین انواع هوش مصنوعی در منابع انسانی هستند. یک ربات چت که به عنوان دستیار منابع انسانی عمل می کند، می تواند 24 ساعته و 7 روز هفته به سوالات کارکنان در مورد، به عنوان مثال، سیاست ها و مزایای مرخصی پاسخ دهد.
این ابزارهای ساده میتوانند تجربه کلی کارکنان سازمان را بهبود بخشند و در عین حال تیمهای منابع انسانی را از پاسخ دادن به سؤالات متداول یا ارائه اطلاعات درخواستی متداول نجات دهند.
DRUID دستیارهای مجازی محاورهای و مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه داده است که میتوانند تیمهای منابع انسانی را با فرآیندهای مختلف، از جمله استخدام و عضویت، پاداش و مزایا، و وظایف مدیریت پشتیبانی کنند.
5. یادگیری و توسعه
همچنین کاربردهای مختلفی از هوش مصنوعی در یادگیری و توسعه وجود دارد. برای مثال، هوش مصنوعی میتواند تجربیات یادگیری شخصیسازی شده را برای هر کارمند فعال کند. ابزارهای هوش مصنوعی می توانند عملکرد یادگیرنده را تجزیه و تحلیل کنند و برنامه درسی یا محتوا را با نیازها و ترجیحات آنها تطبیق دهند.
نمونههای دیگر عبارتند از ایجاد محتوای یادگیری خودکار، تجزیه و تحلیل پیشبینیکننده، و سیستمهای آموزشی هوشمند.
Novoed یک سیستم هوش مصنوعی ایجاد کرده است که می تواند تجربه یادگیری را برای تیم ها شخصی سازی کند. پروفایل ها، ترجیحات و فعالیت های فراگیران را تجزیه و تحلیل می کند و به کارکنان توصیه های دوره ای متناسب با نیازها و علایق منحصر به فرد آنها را ترسیم می کند. این ابزار همچنین دارای چت ربات های مبتنی بر هوش مصنوعی است که پشتیبانی یادگیری را ارائه می دهد.
اگر به حوزه هوش مصنوعی و کاربردهای آن در مدیریت منابع انسانی علاقمند هستید جهت ثبت نام در مسترکلاس هوش مصنوعی در منابع انسانی با تدریس دکتر محسن سلمان، با کارشناسان آرسا (آکادمی رفتار سازمانی) در ارتباط باشید.