پنج اصل راهنما برای رهبری انطباقی
همهگیری کووید-19 به طور مداوم در حال تحول است، با رهبران غیرقابل پیشبینی، اطلاعات ناقص، ناشناختههای متعدد و نیاز به شناسایی سریع پاسخها - همه اینها در حالی که ماهیت چند بعدی (مربوط به سلامت، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی) را تشخیص میدهند. بحران
پاسخ به بحران مستلزم رهبری تطبیقی است که شامل مواردی است که ما از آن به عنوان 4 A یاد می کنیم:
(Anticipation) پیش بینی نیازها، روندها و گزینه های احتمالی آینده.
(Articulation) بیان این نیازها برای ایجاد درک جمعی و حمایت از اقدام است.
(Adaptation) انطباق به گونه ای که یادگیری مستمر وجود داشته باشد و در صورت لزوم تعدیل پاسخ ها.
(Accountability) پاسخگوئی، از جمله حداکثر شفافیت در فرآیندهای تصمیم گیری و باز بودن در برابر چالش ها و بازخورد.
همه 4 A در موفق ترین پاسخ ها به همه گیری قابل مشاهده هستند. از شرکت داروسازی AstraZeneca استفاده کنید. به لطف عملیات بزرگ چینیشان، آنها زودتر با ویروس آشنا شدند و شروع به کار برای پیشبینی نیازها و مسائل آینده کردند، در حالی که ابهامات و ناشناختههای قابلتوجه را نیز بررسی کردند. آنها این نیازها را برای طیف وسیعی از ذینفعان داخلی و خارجی بیان کردند تا تعهد و حمایت را به دست آورند، و طیفی از مدلهای تجاری و مشارکتهای جدید را برای برآورده کردن فوریترین نیازهای کووید-۱۹ - به ویژه توسعه واکسن، اما همچنین آزمایش و غربالگری، تطبیق دادند. روشها، توسعه امکانات بهداشتی و استفاده از هوش مصنوعی برای پشتیبانی از تشخیص و مدیریت موارد. شاید از همه مهمتر این باشد که این شرکت رویکردی فراگیر برای پاسخگویی ایجاد کرده است، با تعهد به حمایت از پاسخ جهانی کووید-19 "تا حد ممکن اقتصادی و عادلانه" - از جمله توافقنامه های متعدد برای تولید و توزیع در مقیاس بزرگ هر واکسن موفق. با سود صفر در طول دوره همه گیر.
از تجربه جمعی ما در قلب واکنش سازمان جهانی بهداشت به کووید-19 (دیوید)، مشاوره به افرادی که در راس دولت های ملی (Arkebe) هستند، هدایت و مشاوره در مورد سیستم های پیچیده بهداشتی و مراقبتی (روث)، و حمایت از پاسخ های بحران در توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه و همچنین محیطهای بشردوستانه (بن و لنی)، ما پنج اصل مشترک را برای هدایت این نوع رهبری تطبیقی در پاسخ به کووید-19 شناسایی کردهایم.
1. از یادگیری و سازگاری مبتنی بر شواهد اطمینان حاصل کنید
رهبری تطبیقی به این معناست که تیمها و سازمانها باید دائماً اقدامات خود را ارزیابی کنند و تشخیص دهند که باید مداخلات خود را بهطور مداوم تکرار کرده و تطبیق دهند زیرا در مورد نتایج تصمیمها بیشتر میآموزند. این امر مستلزم فرآیندهای روشن برای تعیین بهترین گزینه ها برای اقدام است. جمع آوری، تفسیر و اقدام بر اساس شواهد، از جمله تعریف مجموعه ای از اقدامات کلیدی برای تعیین موفقیت یا شکست؛ حصول اطمینان از جمع آوری مداوم داده های عملیاتی مرتبط؛ و تعیین یک فرآیند واضح برای اینکه چگونه تغییرات در داده ها و روندها باعث ایجاد تغییرات در عمل می شود.
مشخص شده است که قرار دادن یادگیری اجتماعی و سازگاری در مرکز پاسخ به این روش، عنصری حیاتی در مدیریت شیوع بیماری اخیر، به ویژه در مقابله با ابولا در غرب آفریقا است. تجزیه و تحلیل ریشهکنی موفقیتآمیز آبله نشان داده است که این موفقیت بیش از هر عامل دیگری به فرآیندهای سازگاری و یادگیری استراتژیک نسبت داده میشود.
این فرآیند یادگیری باید باز و متنوع باشد تا موثر باشد. به عنوان مثال، دولت آلمان از توصیههای نه تنها اپیدمیولوژیستها و متخصصان پزشکی، بلکه دانشمندان علوم اجتماعی، فیلسوفان، مورخان علم، الهیدانان و حقوقدانان نیز استفاده میکند، زیرا این اقدام ظریف اخلاقی متعادل کننده بازگشایی جامعه و در عین حال محافظت از سلامت عمومی است.
2. نظریه ها، مفروضات و باورهای بنیادین را به چالش بکشید
همانطور که موسساتی مانند بانک ها به طور مرتب تحت آزمایش استرس قرار می گیرند تا اطمینان حاصل کنند که می توانند با بحران های آینده مقابله کنند، مفروضات و فرضیه هایی که یک واکنش انطباقی را هدایت می کنند باید تحت بازتاب و بررسی قوی و دقیق قرار گیرند، از جمله از طریق شبیه سازی سناریوهای احتمالی مختلف آینده.
یکی از سیستماتیک ترین و دقیق ترین رویکردها برای برنامه ریزی سناریو کووید-19 توسط گروه مشاوران بوستون ایجاد شده است. با تکیه بر رویکردهای نظامی برای یادگیری استراتژیک، آنها از این حمایت می کنند که شرکت ها یک مدل یکپارچه از "پیش بینی، هوشمندی و پاسخ" ایجاد کنند که می تواند مبنای تصمیم گیری تجاری باشد. با استفاده از چنین رویکردی، سناریوهای مختلفی برای استفاده در بخش خودرو، مد و کالاهای لوکس ایجاد شده است. این سناریوها ابهامات بحرانی در وضعیت بهداشت عمومی، تأثیر اقدامات دولت، محیط اقتصادی گستردهتر و پیشبینیهای تقاضای خاص کسبوکار را در نظر میگیرند و از نظارت زمان واقعی به عنوان مبنایی برای تصمیمگیری استفاده میکنند.
3. تصمیم گیری مشورتی را تسهیل کنید
چالش بزرگی که رهبران با آن روبرو هستند این است که دادههای مربوط به Covid-19 همیشه در حال تغییر است و اغلب متناقض است. در جایی که تصمیم گیرندگان احساس خطر می کنند، احتمال بیشتری دارد که به پاسخ های ریسک گریز و رد شده برگردند تا از درجه ای از ایمنی که ناشی از اهداف باریک تعریف شده است اطمینان حاصل کنند.
بنابراین تصمیم گیرندگان در سطوح مختلف باید در مورد اینکه فرضیه ها و فرضیه های خود را بر چه اساسی استوار می کنند، روشن باشند. آنها باید توضیح دهند که چه کاری انجام می شود و چرا، و چگونه تصمیم گرفته شده است، تا در صورت شناسایی خطاها، همچنان بتوان اعتماد را در این فرآیند حفظ کرد.
موفق ترین پاسخ های ملی - در کره جنوبی، تایوان و آلمان؛ در ابتکارات کمتر تبلیغاتی، مانند ویتنام و اتیوپی؛ و در تلاشهای ملی مانند کرالا، هند - از همهگیری بهعنوان کاتالیزوری برای تغییر فرآیند سیاستگذاری استفاده کردهاند و آن را بازتر، پویا و چابکتر میکنند. این پاسخ ها همچنین یکپارچگی در سیستم های مختلف - از مراقبت های بهداشتی گرفته تا حمل و نقل تا انرژی - را بهبود بخشیده است که منجر به سطوح بی سابقه ای از برنامه ریزی، به اشتراک گذاری اطلاعات و هماهنگی شده است.
4. شفافیت، شمولیت و پاسخگویی را تقویت کنید
از مردم سراسر جهان خواسته شده است تا تغییرات عمده ای در رفتار ایجاد کنند و این تغییرات هزینه های قابل توجهی را برای جامعه، مشاغل و دولت ها به همراه دارد. از آنجایی که مخاطرات بسیار زیاد است، نیاز به بررسی نحوه اتخاذ تصمیمات قبلی با در نظر گرفتن اطلاعات موجود در آن زمان وجود دارد. ارزیابی زمان واقعی پاسخ برای به حداکثر رساندن یادگیری مورد نیاز است. چنین ارزیابی هایی باید شامل همه ذینفعان مربوطه باشد - از متخصصان گرفته تا جمعیت آسیب دیده.
بهترین رهبران تطبیقی - از رهبران کسب و کار گرفته تا سیاست گذاران تا سازمان دهندگان جامعه - اشتباهاتی را تشخیص داده اند که احتمالاً مرتکب می شوند و فعالانه از آنها برای شناسایی فرصت های یادگیری مشترک استفاده می کنند. به عنوان مثال، سرویس بهداشت ملی بریتانیا گفتگوی باز، صادقانه و چالش برانگیز در مورد اینکه چگونه سوگیری های نهادینه شده در برخورد با کووید-19 منجر به سطوح بیشتری از درد و رنج در میان بیماران و کارکنان اقلیت های قومیتی و سیاه پوست شده است، برگزار کرده است. و در بالاترین سطوح تصدیق شده است که هر چقدر هم که این فرآیند دشوار باشد، این باید یک "نقطه عطف اساسی" برای یکی از بزرگترین ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در جهان باشد.
مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری از بیماری ها از استفاده از بررسی های پس از اقدام و فرآیندهای مشابه برای ارزیابی نحوه اتخاذ تصمیمات بهداشت عمومی در نقاط مختلف و بر چه اساسی حمایت کرده است. با توجه به این واقعیت که واکنش همه گیر به طور فزاینده ای به عنوان یک ماراتن و نه یک دوی سرعت در نظر گرفته می شود، ارزیابی آنچه تاکنون اتفاق افتاده، شناسایی اولویت های استراتژیک و تبادل درس های آموخته شده حیاتی است. این بدان معناست که رهبران باید متعهد شوند که افکار خود را در هر مرحله به اشتراک بگذارند و با عمل به روشی باز و شفاف، معیاری برای نحوه تعامل با حوزهها و ذینفعان با پیشرفت همهگیری تعیین کنند. فراتر از آن، رهبران با تصدیق خطاپذیری خود، محیطی از صراحت، امنیت روانی و اعتماد متقابل را ایجاد می کنند که برای پاسخ موثر به بحران حیاتی است.
5. بسیج اقدام جمعی
بحران کووید-19 فقط یک بحران بهداشت عمومی نیست. همچنین یک بحران اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. این یک مشکل "سیستم های پیچیده" است که مستلزم تغییر در رفتارها و انگیزه ها و در روابط بین گروه ها و سازمان های مختلف است. بنابراین، پاسخهای مؤثر باید مبتنی بر همکاری در میان بخشها، صنایع و متخصصان مختلف و بین سطوح بینالمللی، ملی و محلی باشد - جاهطلبی که اغلب بهعنوان عملی کردن آن دشوار بوده است.
اقدام جمعی در این زمینه ممکن است به شکل هماهنگی (مثلاً در بین مشاغل)، مشارکت بین گروههای ذینفع مختلف (مانند مشاغل و جوامع) یا گفتگو بین طیفی از سهامداران باشد. رهبری تطبیقی نقشی حیاتی در کمک به شناسایی همسویی مشترک اهداف و دامنه اقدام جمعی در سیلوها و سطوح مختلف پاسخ دارد. چنین تعاملاتی بحث را غنی می کند، فراگیر است و مالکیت تصمیمات را بهبود می بخشد.
برخی مداخلات چند بخشی قابل توجه وجود داشته است که قابلیت های عمومی، خصوصی و غیرانتفاعی را دقیقاً به همین شکل در بر می گیرد. برای مثال، در بریتانیا، آگاهی مشترک از ظرفیت موجود مراقبتهای بهداشتی، زیربنای توافق مهمی برای راهاندازی سریع تمام بیمارستانهای بخش خصوصی برای استفاده توسط سرویس بهداشت ملی، با هزینه، بود که منجر به افزایش سریع تختها و تجهیزات موجود شد. جامعه مدنی و گروههای شهروندی نیز نقش اصلی را در بسیج رویکردهای فراگیر در همهگیری، به ویژه در محیطهای محدود به منابع، ایفا کردهاند. پاسخهای محلی در قالب حمایت جامعه از آسیبپذیرترین افراد در بوپال، هند پدیدار شده است. قابلیت تولید مجدد برای فعال کردن PPE تولید محلی در سراسر ایالات متحده؛ و تقویت رویکردهای «اقتصاد اجتماعی» برای بازسازی اقتصادهای مختل شده از پایه در کانادا و بسیاری از کشورهای اروپایی.
کاری که ما در این واکنش به بحران انجام میدهیم، برای سالها و دهههای آینده عواقبی خواهد داشت. این پنج اصل رهبری تطبیقی فقط برای هدایت پاسخهای فوری ما حیاتی نیستند. آنها همچنین برای شکل دادن به برنامه های بلند مدت بهبود و تاب آوری حیاتی خواهند بود. آینده جمعی ما ممکن است نامشخص باشد، اما این عدم اطمینان در قلب خلاقیت انسان قرار دارد.
اگر به حوزه رهبری سازمانی علاقمند هستید می توانید در مسترکلاس برنامه توسعه رهبری (از طراحی تا ارزیابی) با تدریس دکتر علیاصغر امیری ثبت نام و شرکت کنید.
اگر تصمیم دارید در سازمان خود برنامه توسعه رهبری طراحی و اجرا کنید، یا ورکشاپ رهبری داشته باشید، می توانید جهت کسب مشاوره با متخصصان آرسا (آکادمی رفتار سازمانی) در ارتباط باشید.