نقش حیاتی رهبران در ساختن فرهنگ یادگیری

با ایفای نقش آگاهانه و تفکر برانگیز در تسهیل یادگیری، رهبران میتوانند تغییر را پیش برند و مهارتهای حل مسئله کارکنان را تقویت کنند.
یادگیری و انطباق سازمانی برای بقا و موفقیت تجاری در برابر پیشرفتهای فناوری مختلکننده، چالشهای محیطی رو به افزایش و تقاضاهای مشتری در حال تغییر سریع، حیاتی است. با این حال، بسیاری از رهبران تجاری نقش حیاتی خود در تسهیل یادگیری را نادیده میگیرند، بهویژه هنگامی که ابتکارات جدید به مقیاس پذیری نیاز دارند.
در طول تحولات سازمانی، رهبران اغلب جزء یادگیری مدیریت تغییر را به متخصصان یادگیری و توسعه داخل و خارج از شرکت واگذار میکنند. اگرچه این رویکرد میتواند تیمها را در کوتاهمدت با روشهای جدید کار مطلع کند، اما این کار در خارج از زمینه کار خود در یک محیط کلاس یا کارگاه انجام میشود و ظرفیت یادگیری مداوم سازمانی از کار، از جمله توانایی تحلیل و حل مشکلات که از آن یادگیری حاصل میشود، را ایجاد نمیکند.
برای درک اینکه چگونه رهبران میتوانند به تسهیلکنندگان یادگیری موثر تبدیل شوند، ما دو مطالعه طولی در شرکت لگو، یک شرکت پیشرو در تولید اسباببازی، و ولوکس، یک رهبر جهانی در تولید پنجرههای سقف و پنجرههای سقفی، انجام دادیم.1
تحقیقات ما یک بینش کلیدی را برجسته میکند: برای تبدیل شدن به تسهیلکنندگان یادگیری موثر، رهبران باید به رویکرد غیر گوشهای رفتن به آهستگی برای پیشرفت سریع بپردازند.2
این اصل تأثیر رهبری آگاهانه و تفکر برانگیز را در ایجاد تغییر پایدار با تمرکز بر تقویت مهارتهای یادگیری و حل مسئله کارکنان نشان میدهد.
در هر دو شرکت، رهبران نقش تسهیلکنندگان یادگیری را پذیرفتند و بهطور فعال توسعه تواناییهای حل مسئله سیستماتیک کارکنان را اولویت قرار دادند. با در نظر گرفتن هر مشکل به عنوان فرصتی برای رشد، رهبران کارکنان را تشویق کردند تا با تمرکز بر تقویت مهارتهای بلندمدت به جای حل فقط مشکل فعلی، به مشکلات نزدیک شوند.