چهار افسانه رایج در باره رهبری

چهار افسانه رایج در باره رهبری

هم در کار تحقیقاتی و هم در کار مشاوره‌ای، ما مدیران اجرایی را دیده‌ایم که عمیقاً آنچه را که یک رهبر را الهام‌بخش می‌سازد، درک نکرده‌اند. در اینجا چهار مورد از رایج ترین افسانه ها آورده شده است:

افسانه یک: همه می توانند رهبر باشند
این عبارت درست نیست. بسیاری از مدیران، خودشناسی یا اصالت لازم برای رهبری را ندارند. و خودشناسی و اصالت تنها بخشی از معادله است. افراد همچنین باید بخواهند رهبر باشند و بسیاری از کارکنان با استعداد علاقه ای به تحمل این مسئولیت ندارند. برخی دیگر ترجیح می دهند زمان بیشتری را به زندگی خصوصی خود اختصاص دهند تا به کارشان. به هر حال، زندگی چیزی بیشتر از کار، و کار کردن چیزی بیشتر از رئیس بودن است.

افسانه دو: رهبران نتایج کسب و کاری را ارائه می دهند
نه لزوماً همیشه. اگر نتایج همیشه بیانگر یک رهبری خوب بود، انتخاب رهبران آسان بود. در هر مورد، بهترین استراتژی این است که به دنبال افراد در شرکت هایی با بهترین نتایج باشید. اما واضح است که همه چیز به این سادگی نیست. کسب و کارها در صنایع شبه انحصاری اغلب می توانند با مدیریت شایسته به جای رهبری عالی، عملکرد بسیار خوبی داشته باشند. به همین ترتیب، برخی از کسب‌وکارهایی که به خوبی رهبری می‌شوند، لزوماً نتایجی ملموس و متمایز به‌ویژه در کوتاه‌مدت ایجاد نمی‌کنند.

افسانه سه: افرادی که به سطوح بالای سازمان می رسند، رهبر هستند
نه لزوماً. یکی از دائمی‌ترین تصورات نادرست این است که افرادی که در پست‌های مدیریتی ارشد هستند، رهبر هستند. اما افرادی که به سطوح بالا می رسند ممکن است به دلیل زیرکی سیاسی این کار را انجام داده باشند، نه لزوماً به دلیل کیفیت واقعی رهبری. علاوه بر این، رهبران واقعی در سراسر سازمان یافت می شوند، از مجموعه اجرایی تا طبقه کف فروشگاه. طبق تعریف، رهبران، به سادگی، افرادی هستند که فالوور دارند و سطح سازمانی ربطی به آن ندارد. سازمان‌های نظامی مؤثر مانند نیروی دریایی ایالات متحده مدت‌هاست که به اهمیت توسعه رهبران در سراسر سازمان و سطوح مختلف پی برده‌اند.

افسانه چهار: رهبران مربیان بزرگی هستند
به ندرت. کل صنعت توسعه رهبری با این آموزش رشد کرده است که رهبران خوب باید مربیان خوبی باشند. اما این تفکر فرض می‌کند که یک فرد به تنهایی می‌تواند هم نیروها را الهام بخشد و هم مهارت‌های فنی را به او منتقل کند. البته، ممکن است که رهبران بزرگ نیز مربیان بزرگی باشند، اما ما فقط گاهی اوقات این را می بینیم. بطور معمول‌تر رهبرانی مانند استیو جابز هستند که نقاط قوت متمایزشان در توانایی آنها برای برانگیختن دیگران از طریق چشم اندازشان، و نه از طریق استعدادهای مربیگری است.

اگر به حوزه رهبری سازمانی علاقمند هستید می توانید در مسترکلاس برنامه توسعه رهبری (از طراحی تا ارزیابی) با تدریس دکتر علی‌اصغر امیری ثبت نام و شرکت کنید.

اگر تصمیم دارید در سازمان خود برنامه توسعه رهبری طراحی و اجرا کنید، یا ورکشاپ رهبری داشته باشید، می توانید جهت کسب مشاوره با متخصصان آرسا (آکادمی رفتار سازمانی) در ارتباط باشید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)